Jdi na obsah Jdi na menu
 


Klapky

10. 9. 2015
klapky u větroně: +- málo (do 4°) upravují tvar profilu pro zpomalení při kroužení v termice, resp. pro rychlejší přeskok mezi stoupáky. klapky při startu (10-25°): zvyšují vztlak při malé rychlosti=umožní odlepení při nižší rychlosti, při vlastním letu spíš brzdí, při zatahování je třeba počítat s tím, že model musí zrychlit=prosedne se, změní se podélné vyvážení (korekce výškovkou). klapky při přistání (30-60°): zvyšují vztlak při nízké rychlosti a výrazně zvyšují odpor modelu. Používají se pro snížení přistávací rychlosti a zbrzdění modelu před přistáním. Při vytažení je třeba korigovat podélné vyvážení výškovkou. Pro zatažení platí to samé jako pro klapky po startu. Jejich zatažení před přistáním těsně nad zemí vede prakticky vždy k pádu do země (model neletí tak rychle, aby ho křídlo bez vytažených klapek uneslo). Při vlastním létání se až na výjimky klapky nepoužívají. Při vyšší rychlosti vždy zvětšují odpor a tudíž nemohou přispět ke zlepšení stoupavosti anebo rychlosti.